Hej!
Postanowiłem napisać krótki artykuł dotyczący formatu Limited. Starzy wyjadacze prawdopodobnie nie znajdą tutaj niczego odkrywczego ani interesującego, ale zauważyłem że mnóstwo nowych graczy draftuje, lekko mówiąc, dosyć nieumiejętnie. Do tych więc będzie głównie adresowany ten tekst, dotyczący drafta w ogólnym pojęciu, aczkolwiek wiele aspektów będzie dotyczyć obecnego formatu, który składa się z 3 dodatków: Throne of the Tides, Crown of the Heavens oraz Tomb of the Forgotten. A więc do dzieła!
Golden rule no1:
Draftując skupiamy się na stworkach (ally).
To zdanie jest niemal tak odkrywcze jak stwierdzenie, że ziemia jest okrągła. Niemniej jednak widziałem wielu graczy, którzy wrzucają do decku np. Wentletrap Vest zamiast jakiegoś randomowego, drugoturowego ally. Zdecydowanie dużo bardziej przydatny może być np. Zizzlix Drizzledrill, który nota bene jest stworkiem dosyć mocnym. Oczywiście od tej reguły są wyjątki albowiem istnieją armory, itemy itp. które są mocne i warto je brać i wsadzać do talii. Jednak warto brać pod uwagę głównie stworki, które tworzą nasze party, atakują inne stwory przeciwnika i są elementarną częścią tego formatu.Oczywiście zdarzają się przypadki, gdy w pierwszym boosterze widzimy np. Bladestorm i możemy dla zabawy stworzyć sobie solo, jednak jest to dosyć ryzykowne gdyż w obecnym formacie dobre bronie stanowią rzadkość.
To zdanie jest niemal tak odkrywcze jak stwierdzenie, że ziemia jest okrągła. Niemniej jednak widziałem wielu graczy, którzy wrzucają do decku np. Wentletrap Vest zamiast jakiegoś randomowego, drugoturowego ally. Zdecydowanie dużo bardziej przydatny może być np. Zizzlix Drizzledrill, który nota bene jest stworkiem dosyć mocnym. Oczywiście od tej reguły są wyjątki albowiem istnieją armory, itemy itp. które są mocne i warto je brać i wsadzać do talii. Jednak warto brać pod uwagę głównie stworki, które tworzą nasze party, atakują inne stwory przeciwnika i są elementarną częścią tego formatu.Oczywiście zdarzają się przypadki, gdy w pierwszym boosterze widzimy np. Bladestorm i możemy dla zabawy stworzyć sobie solo, jednak jest to dosyć ryzykowne gdyż w obecnym formacie dobre bronie stanowią rzadkość.
Golden rule no2:
Draftując stworki jako główną miarę bierzemy ich statystyki (Health/ATK).
W limited jest to podstawowy warunek przy wybieraniu ally. To czy uda nam się skrócić stworka przeciwnika samemu nie tracąc swojego zależy w dużej ilości przypadków bezpośrednio od jego statystyk ataku i życia. W większości sytuacji Zudzo Herald of the Elements będzie lepszym wyborem niż Asoren Darksnout nawet jeżeli nie gramy szamanem. W prostym rozrachunku Zudzo atakując Asorena potrafi go zniszczyć samemu zostając na 1HP. To daje nam możliwość zabicia drugiego stwora, tudzież zmusza przeciwnika do zniszczenia go inną kartą, co w efekcie może nam dać przewagę w ilości kart na ręce (opp zniszczył naszą jedną kartę w zamian za dwie swoje). Generalnie lista preferowanych body przez ze mnie jest następująca:
W limited jest to podstawowy warunek przy wybieraniu ally. To czy uda nam się skrócić stworka przeciwnika samemu nie tracąc swojego zależy w dużej ilości przypadków bezpośrednio od jego statystyk ataku i życia. W większości sytuacji Zudzo Herald of the Elements będzie lepszym wyborem niż Asoren Darksnout nawet jeżeli nie gramy szamanem. W prostym rozrachunku Zudzo atakując Asorena potrafi go zniszczyć samemu zostając na 1HP. To daje nam możliwość zabicia drugiego stwora, tudzież zmusza przeciwnika do zniszczenia go inną kartą, co w efekcie może nam dać przewagę w ilości kart na ręce (opp zniszczył naszą jedną kartę w zamian za dwie swoje). Generalnie lista preferowanych body przez ze mnie jest następująca:
2 tura - 3/2 lub 2/3. W wypadku 3/2 ryzykujemy to, że zostanie zniszczony przez pierwszoturowego 2/1. Plusem jest to że możemy zniszczyć trzecioturowe x/3 przeciwnika. Jeżeli bierzemy 2/3 to jesteśmy w miarę bezpieczni. Nie skrócimy się z pierwszoturowym dropem, a i mamy szanse na przeżycie z przykładowym trzecioturowym 2/4 , np. Naasi ToF. Nienajgorszym ally będzie również 1/5.
3 tura - 2/4 jest dosyć standardowym dropem. Inne których staram się unikać to 3/3 lub 4/2. Oba mogą zostać niestety skrócone z drugoturowym ally przeciwnika. Wyjątkowym, mocnym commonem jest w tej grupie Viso Arctwister ToF.
4 tura - 4/4 lub 5/3. Nie jestem fanem dziwnych kombinacji w stylu 2/6 lub 5/3. Zdecydowanie preferuję tutaj 4ATK/4Health.
5 tura - 4/5 jest dosyć przyzwoite, wszystko co powyżej uważam już za bardzo dobre.
Warte wspomnienia jest jeszcze to, że w sytuacji gdy mam do wyboru dwóch ally, jednego z wysokim ATK i niskim HP, a drugiego odwrotnie, to raczej wybieram tego drugiego. Raz że takiego 'uszkodzonego' stworka możemy podleczyć, tudzież podpakować jakimś buffem albo po prostu wstawić protektora.
Golden rule no3:
Keywordy są ważne!
Empower - mega, mega ważny w tym formacie. Dobranie mocnych empowerów, takich jak np. horde shaman albo mage i odpowiedniego zestawu ally do tego często ustawia nam dobrze grę. Bardzo ważną umiejętnością jest śledzenie jakie klasy posiadamy aktualnie w naszym draftowanym zestawie. Jest to bardzo trudne i bardzo ciężko to zapamiętać, ale po każdym boosterze robię na szybko zestawienie empowerów oraz jakie klasy posiadam w moich kartach.Elusive - daje nam większą niż normalnie kontrolę nad stołem. W formacie gdzie jest bardzo mało removalu ally z elusive są szczególnie docenianie. Pozwalają nam na łatwiejsze odpalenie danego empowera, podwieszanie dopałek czy po prostu atakowanie tego co aktualnie chcemy, bez obawy, że nasz stworek zginie zanim będzie mógł zaatakować.
Protector - ważny keyword, dzięki któremu możemy obronić ważnego stworka, czy naszego herosa w krytycznym momencie. Jeżeli jesteśmy 'on the play' (zaczynamy grę) protektorem uniemożliwamy przeciwnikowi skracanie ally o tym samym koszcie,np. w drugiej turze wstawiamy 3/2, to samo robi przeciwnik; w kolejnej ląduje 2/4 z protectorem i zaczynają się schody dla oppa. Analogicznie jeżeli jesteśmy 'on the draw' w pewnym sensie zablokujemy przeciwnikowi skrócenie naszego stworka przez stworka o wyższym koszcie.
Enrage - bezdyskusyjnie wszystkie kreatury z tą mocą to tzw. first picki. Pozwalają nam na skracanie stworów przeciwnika o wyższym koszcie. Drugoturowy Faceless Sapper jest w stanie zniszczyć czwartoturowego Amano Herald of the Sun. Takich ally mamy w Limited 4 sztuki, a prym zdecydowanie wiedzie Buldrug.
Ferocity - bardzo mocna umiejętność, jednak w obecnym formacie nie ma zbyt dużego wyboru (pomijając Grumdaka i Mazukona oraz enrage).
Untargetable - generalnie nic specjalnego. Mała ilość removalu -> mała ilość zastosowań. Raczej pomijalne.
Sentinel - bardzo fajny skill. Neferset Champion ToF jest tutaj moim zdecydowanym faworytem.Bardzo dobrze działa z różnego rodzaju sztuczkami, np. attachmentami paladyńskimi lub druidzkimi.
Eternal - z definicji te karty są mocne, więc raczej nie ma co się zastanawiać. Jako dodatkowy bonus warto pamiętać o tym, że zwiększają nam wirtualnie ilość kart w bibliotece, co skutecznie chroni przed zdekowanie się.
Stealth - pozwala nam na omijanie protektorów. Mała rzecz a cieszy, ale na pewno nie jest to główny czynnik przy wyborach stworów.
Delve - jak najbardziej. Zazwyczaj mamy w talii 1-2 karty, które są asami w rękawie. Przy pomocy delva po prostu znajdziemy je szybciej. Kolejną ważną sprawą jest to, że pozwala nam na poszukanie brakującej karty do zagrania na kolejną turę (mowa o tzw. curve o którym później).
Harmonize - liczy się jak najbardziej, jednak głównie w kreaturach o koszcie dwa, które umożliwiają nam wstawienie czwartoturowego dropa w trzeciej turze np. Tharal Wildbreeze. Harmonize'y o koszcie 3+ nie są już tak skuteczne. Wynika to z prostego faktu, że stworków o koszcie wyższym niż cztery mamy już raczej w mniejszej ilości niż po 4-5 sztuk jak dla kosztów 2-4.
Jeżeli miałbym tworzyć swój prywatny ranking keywordów to wybrałbym chyba w kolejności:
Enrage -> Empower -> Elusive. Zachęcam każdego do stworzenia swojego indywidualnego rankingu :-)
CDN.




Brak komentarzy:
Prześlij komentarz